Een vaak voorkomend probleem met de Vmax is de O-ring van het oliesysteem. Olie wordt door de oliepomp opgepompt uit het carter, door de oliefilter geperst en daarna via de pijp op het plaatje hierboven het blok in gepompt. Na verloop van tijd begint het zwartje dopje onderaan de pijp te verzakken waardoor de O-ring teveel ruimte krijgt. De O-ring zelf is ook eigenlijk iets te klein en een combinatie van die twee zorgt ervoor dat de O-ring eruit kan schieten zoals hierboven. Hierdoor valt de oliedruk nagenoeg weg waarna er motorschade op zal treden.

Om ervoor te zorgen dat de oliepijp niet meer kan verzakken zijn dit soort beugels gemaakt:

Deze valt dus onder de olieleiden om houdt deze op z`n plek.

Deze beugel en een betere O-ring zijn te verkrijgen via de Vmax specialisten in Nederland of via sites als Ebay.

Eigenlijk is het een kwestie van tijd voordat de O-ring eruit popt en daarom is het sterk aan te raden om deze beugel te plaatsen VOORDAT er problemen optreden.

Hieronder volgt een kort stappenplan voor het plaatsen van de beugel:

  1. Met de fiets op de middenstandaard, verwijder de voorste uitlaatbochten.
  2. Verwijder de carterplug en tap de olie af
  3. Verwijder het carter (12 x M6-bouten)
  4. Verwijder de oliepomp
  5. Controleer of de O-ring niet is verschoven
  6. Verwijder onderstaande carterbout
  7. Breng de beugel aan en haal de carterbout aan tot 43Nm
  8. Plaats de oliepomp terug
  9. Verwijder de oude carterpakking grondig en reinig beide vlakken
  10. Breng een nieuwe carterpakking aan en breng een dun laagje siliconen of vet aan
  11. Plaats de carterpanbouten terug
  12. Plaats de olieplug terug.
  13. Vul olie bij
  14. Controleer op lekken
  15. Plaats de voorste uitlaatbochten terug

Voor eventuele vragen hierover kun je altijd terecht op ons forum.

91