Het Vmax frame dateerd nog uit de jaren zeventig. Het is daarom eigenlijk niet geschikt voor het vermogen van het motorbok en zal buigen. Het motorblok zelf zit normaliter met rubberen bussen vast in het frame. Deze bussen vangen trillingen op maar doen weinig tegen het flexen van het frame. Door de bussen te vervangen voor aluminium bussen wordt het blok een dragend deel van het frame. Het voordeel hiervoor is dat de max strakker zal sturen. Het nadeel is dat het frame wel iets meer zal trillen.

Vereist gereedschap zijn de normale metrische doppen, inbussleutels en een momentsleutel. Tevens minimaal 2 kleine hydraulische krikken.

Voorbereiding

1) Plaats de fiets op de middenstandaard. Verwijder de dummy tankdeksel en verwijder de scoops. Gebruik een grote kruiskopschroevendraaier, draai de 3 schroeven los op de zwarte plastic plaat aan de linkerkant die de relais en andere modules vasthoudt en laat deze naar beneden hangen. Verwijder aan de rechterkant de schroeven waarmee de radiatordop en de slangverbinding zijn bevestigd. Trek het geheel iets naar buiten. Verwijder de airbox.

2) Verwijder de achterremhendel en de rechter voetsteun. Verwijder de 10 mm bout waarmee de aardingsdraad van de motor vastzit (naast de olievuldop).

3) Verwijder de plastic zijstukken aan elke kant van de radiator en verwijder de 10 mm bouten aan elke kant van de radiator en trek de radiator naar voren.

4) Verwijder de kentekenplaat en de bouten waarmee de remklauw vastzit. Verwijder de splitpen op de achteras en de asmoer, trek de achteras aan de rechterkant naar buiten (let op waar de ring aan de rechterkant zit door de remarmbeugel). Trek de remarm naar boven bij het spatbord, trek het achterwiel naar rechts uit en dan naar achter en verijder het achterwiel. Trek de remleiding uit de houders op de achterbrug.

5) Als u geen standaarduitlaat heeft verwijdert u het complete uitlaatsysteem met behulp van de juiste stappen en gaat u naar stap 6. In het geval van een standaarduitlaat verwijdert u de chromen hitteschild wat bovenop de achterste uitlaatbochten zit en en beide chromen kapjes. Maak onder de fiets alle 4 de klemmen los die de 4 pijpen verbinden met de einddempers. Verwijder bouten aan elke kant van de einddempers(bij de achterste voetsteunen). Verwijder de bout onder de fiets in het midden rechts onder het spatbord. Pak beide dempers van achteren en beweeg op en neer, heen en weer, heen en weer en trek naar achteren (veel gemakkelijker gezegd dan gedaan).

5a) Verwijder de klemmen waarmee de achterste uitlaatpijpen aan de achterste koppen zijn bevestigd en trek de pijpen naar beneden en uit de onderkant van de fiets. Verwijder 4 inbusmoeren van de uitlaatpijpen van de voorpijp, de voorpijpen zullen als één geheel loskomen. ZET ALLE ONDERDELEN EN PIJPEN AAN DE ZIJKANT VAN DE FIETS WAAR ZE VANDAAN KOMEN.

6) Wrik de verchroomde ronde kappen van elke kant van de zwenkarm los, verwijder de moeren en gebruik de inbussleutel om de draadpennen te verwijderen. Leg iets zachts onder de swingarm omdat de swingarm er recht uit zal vallen. Trek de swingarm naar achter. Verwijder de rubberen hoes rond de U-verbinding.

7) Plaats een hydraulische krik nabij het midden, voorkant of onderkant van het motorblok. Zorg ervoor dat de krik zich op een vlak oppervlak van de onderkant van het blok bevindt. Zorg ervoor dat de krink net het motorblok raakt maar nog niet optilt. Het idee hier is om slechts een klein deel van het gewicht van het motorblok te ontlasten van de bevestigingsbouten zonder de hele motor op te krikken.

8) Verwijder de grote inbusbout aan de rechterkant van het frame bij de radiator op de onderbuis van het frame. Plaats een andere krik naar de achterkant van het blok aan de rechterkant, hef net genoeg op om het motorblok te ondersteunen zoals de andere krik. Verwijder de motorbevestigingsbout rechtsachter. Hierdoor kan de onderbuis van het frame worden verwijderd.

Vervangen van de motor mounts

** 4 van de nieuwe bevestigingen hebben een boutgat met een kleinere diameter. Deze zijn voor de voorzijde. De gaten met grotere diameter zijn voor de achterste 2 steunen **

9) Verwijder de onderste bevestigingsbout rechtsvoor. Draai en trek de rubberen mount eruit. Vervang door een nieuwe solide mount en vervang de bout. Draai nog niet vast.

10) Verwijder de moer aan de linker voorkant van het frame. Mogelijk moet u de stang aan de binnenkant vasthouden met een sleutel van 12 mm. Maak de twee bouten van 10 mm op de bovenste driehoekige beugel los en verwijder de beugel. Maak de onderste bevestigingsbout links los en verwijder deze.

11) Draai de onderste beugelbouten los, verwijder ze niet. Draai en trek de onderste linker rubberen mount naar buiten, vervang deze door een solod mount en vervang de bout. Knus maar nog niet vastgedraaid.

12) Verwijder de moer van de mount rechtsboven. Mogelijk moet u de stang aan de binnenkant van de houder vasthouden met een 12 mm sleutel om te voorkomen dat hij draait. Herhaal dit voor linker mount. Beweeg de beugel heen en weer. Verwijder de stang maar plaats de nieuwe vaste bevestigingen nog niet.

13) Verplaats de krik van voor naar onder onder de linker achter mount of zo dicht mogelijk links achter, hef de krik iets op om het gewicht van de achterste bout te halen en verwijder de bout. Nu wordt de motor alleen ondersteund door krikken aan de achterkant en die linksonder vooraan gemonteerd.

14) Gebruik een koevoet om de motor iets te bewegen. Til langzaam de krik op, kijk naar de U-verbinding, deze moet worden gedraaid zodat deze niet de gastank raakt, maar er wel genoeg ruimte is om de oude mount eruit te trekken. Mogelijk moet u de U-verbinding verwijderen. Zorg er ook voor dat de carburateurs het frame niet raken. Zodra het gat van het frame hoog genoeg is kan de mount worden vervangen.

15) Verplaats een van de krikken aan de rechter achterkant of gebruik een andere om deze kant omhoog te brengen. Controleer opnieuw of niets de bovenkant van het frame of de tank raakt. Krik de krik rustig op totdat de mount kan worden vervangen en zet deze vast.

16) Schuif de bovenste stang van de voorste mounts weer door de gaten vanaf de linker kant. Installeer de beugel aan de linker kant. Plaats de rechter moer, plaats de beugel en de moer aan de linkerkant, plaats de beugelbouten terug en draai ze vast.

17) Vervang de framebuis, de bout rechtsachter gaat hier eerst door en vervolgens door de mount. Plaats alle grote inbusbouten.

18) Draai alle 6 bevestigingsbouten en voorste beugelbouten vast. Verwijder krikken.

19) Voer de stappen 7 tot en met 1 in omgekeerde volgorde uit. Het zou een goed moment zijn om de achterbruglagers te controleren, schoon te maken en opnieuw in te pakken.

17