De furbur fix wordt veel genoemd om het zwabberen van het stuur tegen te gaan. Normaliter zit er 1 moer die de bovenste stuurlager aanspant (A), daar bovenop een rubber ring (B), daar weer bovenop een tweede moer (C), en daar weer op een ring met omlaaggeboven zijden die ervoor zorgt dat de twee moeten niet kunnen draaien ten opzichte van elkaar (D). Daar weer bovenop ligt de kroonplaat.
Het doel van die rubber ring is om ervoor te zorgen dat je de onderste moer (A) niet verder omlaag duwt op het moment dat je de moer bovenop je kroonplaat aandraait (niet aanwezig in de foto maar je ziet wel het schroefdraag). Kort gezegd, de furbur fix vervangt die twee kleine moeren en rubberen ring voor 1 geheel. Bij het aandraaien van de moer bovenop je kroonplaat zal je balhoofd nog eens extra strak worden vastgezet. Deze fix is dus meer symptoombestrijding dan een echte oplossing. Voor volledigheid echter beschrijft dit artikel hoe de ‘Furbur fix’ werkt.
Koplamp verwijderen
Verwijder de twee bevestigingsschroeven van de koplamp aan de zijkant van de koplampunit.
Verwijder de koplamp volledig door simpelweg de connector aan de achterkant van de lamp los te trekken en ergens neer te zetten waar hij niet kapot kan gaan!
Koplamp achter huisbout
Verwijder de bevestigingsbout van de koplampbehuizing.
Alternatieve methode voor het verwijderen van de koplamp
In plaats van de bovenstaande twee stappen is het ook mogelijk om eenvoudig de twee zeskantbouten in het Yamaha-naamplaatje onder de koplamp verwijderen.
Hierdoor kan de hele koplampconstructie met het stuur worden verwijderd.
Inbusbouten
Draai de twee inbusbouten van de bovenste kroontplaat los (linkerkant hier afgebeeld) – u hoeft ze niet volledig te verwijderen.
De zeskantkop van de inbusbout heeft mogelijk een verchroomde plastic dop. Probeer dit te verwijderen door er een dubbelzijdige spiegelmontagetape (of iets dergelijks) tegen te drukken en het vervolgens weg te trekken. Als laatste redmiddel kan een kleine schroevendraaier nodig zijn om ze los te maken maar pas goed op dat ze niet beschadigd raken.
Verwijder de kroonplaatmoer.
Dit kan met een groot genoege steek of ringsleutel. Alternatief is een dop maar dan moet het stuur zelf verwijdert worden.
Verwijder het stuur en de bovenste kroonplaat.
Voor de ‘Furbur fix’:
In volgorde van onder naar boven heb je: Eerste moer (A), rubberen ring (B), tweede moer (C), borgclip (D).
Verwijder de borgclip (D), de tweede moer (C) en de rubberen ring (B), zodat alleen de eerste moer (A) op zijn plaats blijft.
Afstellen van het balhoofd:
Ga achterop de motor zitten om het voorwiel van de grond te krijgen. Controleer dat vrij het stuur beweegt, zodat het tegen elke eindstop kan “vallen”. Hij zal waarschijnlijk gemakkelijk vallen en een paar keer “stuiteren” vanaf de eindstop.
Draai de eerste moer vast met het juiste Yamaha-gereedschap of met een platte schroevendraaier en een houten hamer (zoals op deze foto) totdat het stuur tegen de eindstop aan valt maar niet meer stuitert. Dit zowel links als rechtsom proberen.
Het eindresultaat
Vervang nu de dingen in een andere volgorde. De eerste moer (A) is al op zijn plaats en goed vastgedraaid. Plaats vervolgens een aluminium (of stalen) ring (W) van dezelfde dikte als de rubberen ring. Vervang de tweede moer (B) en draai stevig vast tot ongeveer 55Nm. Zorg ervoor dat moer (A) niet draait! De rubberen ring en de bevestigingsclip worden niet meer gebruikt.
Plaats de andere componenten in de omgekeerde volgorde als hierboven.
En hierna testen! Als uw fiets op lage snelheid de neiging heeft te dweilen heeft u de stelmoer (A) te strak aangedraaid.