Heb je last van een slippende koppeling? Lees hier wat eraan gedaan kan worden!

De koppeling bestaat uit een aantal platen die door een drukveer, een diafragmaveer zoals hierboven op elkaar worden gehouden. Eigenlijk is die diafragmaveer te slap waardoor de koppeling kan slippen bij vol gas.

Naast dure opties is de meest simpele optie om een extra veer bovenop de huidige te plaatsen. Ook zit er aan de binnenkant van de koppelingsplaten een plaat van halve dikte en een veer. Deze kunnen vervangen worden door een volle plaat zodat er weer extra frictie mogelijk is. Onderstaand stappenplan geeft deze stappen weer:

1. Zet de fiets op de ZIJSTANDAARD. U hoeft geen olie af te tappen, wel helpt het om het stuur volledig naar links te draaien zodat de olie wat meer naar links loopt.

2. Verwijder het rempedaal en de voetsteun.

3. Verwijder het koppelingsdeksel en de pakking.

4. Verwijder de membraanveer door de zes 6 mm zeskantbouten met een 10 mm dop te verwijderen. Voeg nu de tweede diafragmaveer toe.

5. Verwijder de koppelingsplaten één voor één met behulp van een haak of magneet. Inspecteer de frictieplaten op slijtage en de stalen platen op oververhitting (blauwe verkleuring). Bewaar de platen in dezelfde volgorde als ze eruit kwamen.

6. Kijk in de naaf en je vindt de uiteinden van een bevestigingsdraad die de halve plaat op zijn plaats houdt. Verwijder de draad door de uiteinden terug door de gaten in de binnennaaf te duwen.

7. Als de draad is verwijderd kunt u de volledige stalen plaat eruit trekken. Nu zie je de smalle frictieplaat, de kleine veer en de dunne stalen plaat. De frictieschijf, golfring en dunne stalen worden niet meer gebruikt.

8. Installeer de nieuwe frictieschijf (Yamaha 26H-16307-00) en doe er een kleine hoeveelheid motorolie op de nieuwe plaat. Installeer de grote stalen plaat en vergeet de draad. Dat heb je ook niet meer nodig.

9.Installeer de koppelingsplaten in de volgorde waarin u ze heeft verwijderd, drukplaat en membraanveer. Zorg er bij het terugplaatsen van de stalen platen voor dat ze allemaal in dezelfde richting wijzen. Als je ze goed bekijkt, zie je dat alle randen aan de ene kant licht afgerond zijn, terwijl de andere kant scherp is als gevolg van het stansproces. Ook hebben de stalen platen allemaal aan 1 zijkant twee stippen. Die moeten allemaal dezelfde kant op wijzen en overeenkomen met de indicatoren op de koppelingskorf.

10. Installeer de tweede membraanveer (1FK-16334-00).

11. Draai de zes bouten van 6 mm aan tot 8 nm. (Dat is heel weinig koppel).

12. Installeer de nieuwe pakking van het koppelingsdeksel (26H-15462-00-00) en het deksel.

Ook in deze video wordt dit omschreven:

1.18 K