Kijk naar de bougie-porselein voor de kleur en de staat ervan. Bougie kleuren vertellen hoe de motor loopt en kunnen erg belangrijk zijn. Bougie gen veranderen van kleur en de verschillende kleuren kunnen dingen verklaren, zoals wanneer de motor te heet wordt of wanneer de motor toe is aan revisie. De kleur moet worden gelezen door naar de porselein-isolator te kijken en te vergelijken met de bougie gen op de volgende paar dia’s.

Een lichtbruine bougie betekent dat de motor normaal loopt en dat het lucht/ brandstofmengsel correct is. Dit is de juiste kleur die een bougie moet hebben en het vertelt dat de afstelling van de motor correct is. Vervang bij het installeren van een nieuwe bougie de oude met hetzelfde warmtebereik. De onderstaande bougie toont normale slijtage van de middelste elektrode. Een nieuwe bougie zou vierkante randen hebben waardoor de bougie beter kan vuren.

Een zwarte, droge, donkergekleurde bougie wordt veroorzaakt door afzettingen van een te rijke carburateur (te veel gas) of overmatig stationair draaien op sommige motoren. Zwarte rook die uit de uitlaat komt, is een teken van een rijk lucht/ brandstofmengsel. Het rijke lucht/ brandstofmengsel moet worden gerepareerd voordat een nieuwe bougie wordt geïnstalleerd. Veel voorkomende oorzaken van een rijk lucht/ brandstofmengsel zijn:

  • vuile luchtfilter.
  • luchtmengselschroef of carburateur moet worden aangepast.
  • choke blijft steken.
  • carburateur vlotterhoogte is niet afgesteld of vlotter steekt open.

Een zwarte natte bougie wordt veroorzaakt door de verbrande olie die langs de zuigerveren of klepgeleiders lekt en in de cilinder brandt. Deze motor heeft blauwe rook die uit de uitlaat komt. Het is een teken dat de motor toe is aan revisie. Als er een nieuwe bougie wordt geïnstalleerd, zal deze vervuilen en stoppen met werken. Veelvoorkomende oorzaken van dit probleem zijn:

  • Versleten zuiger en ringen.
  • Versleten cilinderboring.
  • Versleten klepgeleiders.

Een witgekleurde bougie wordt veroorzaakt door oververhitting van de motor. Als u deze motor niet repareert, leidt dit tot ernstige motorschade. Veelvoorkomende oorzaken hiervoor zijn:

  • Verkeerde bougie (te warm verwarmingsbereik).
  • Brandstof met laag octaangehalte.
  • Timing is niet correct ingesteld of problemen CDI/pick-up.
  • Koelproblemen.
  • Carburateur lucht/ brandstofmengsel is te mager (te veel lucht).
  • Lekkende krukasafdichtingen, geen olie, bodem- of koppakking lekken of carterlekkage bij tweetaktmotoren.

De onderstaande bougie laat zien wat er kan gebeuren als er iets de bougie raakt. Iets van binnenuit de motor heeft de bougie geraakt en dit probleem moet worden gerepareerd voordat de motor verder loopt. Zorg ervoor dat de bougie de juiste lengte heeft voor de motor.

Door overmatige ontploffing is het porselein op deze bougie losgeraakt. Als deze motor mag draaien, kan er motorschade ontstaan. Zorg ervoor dat het brandstofoctaan hoog genoeg is voor de motorvereisten.

De onderstaande bougie heeft koolstof over de bougie opening. Dit wordt meestal veroorzaakt door koolstof dat wordt losgemaakt en vast komt te zitten tussen de opening waardoor de bougie verkeerd afvuurt.

De onderstaande bougie is veroorzaakt door een voorontsteking en het niet repareren van deze toestand zal motorschade veroorzaken. Controleer het volgende:

  • juiste warmtebereik bougie
  • over geavanceerd ontstekingstijdstip
  • motor draait te arm
  • koelsysteem
  • gebrek aan smering

De bougie hieronder is versleten door langdurig gebruik. Merk op hoe de middelste elektrode rond is en versleten is door gebruik. Een bougie die versleten is, heeft veel meer spanning nodig om te vuren en kan een slechte motorloop veroorzaken.

29