Hallo allemaal,

Ik ben Carlo De Marchi uit Rotterdam.

Toen ik in 1999 mijn max kocht van een student die het iets te snel vond, ben ik begonnen met het verbouwen van mijn sterk verwaarloosde max uit 1985. Hij had meer dan een jaar buiten in de regen gestaan zonder hoes, dus dan kun je je wel voorstellen hoe hij eruit zag.

Na een half jaar werk (frame poedercoaten, blok spuiten, alles stralen en opnieuw spuiten etc.) was hij dan eindelijk klaar, zag er piekfijn uit en reed perfect. Maar toch stoorde ik mij aan een zeer in het oog springend ding namelijk die dunne voorvork. Hoe konden ze een motor bouwen die zo beestachtig oogde en er zo’n iel vorkje in zetten? Op de club had ik al enkele usd vorken gezien in prachtig verbouwde maxen. Ik wist op dat moment 1 ding zeker…….dat moest ik ook!

Na veel zoeken had ik eindelijk een redelijk geprijsde usd vork gevonden; hij kwam van een Suzuki GSXR 750 uit ’93. Leuk natuurlijk, maar dat past natuurlijk niet in een max. Hoe heb je dat dan toch voor elkaar gekregen hoor ik jullie vragen. Nou, dat ga ik eens haarfijn uit de doeken doen want er zijn zat max rijders die dat ook willen weten.

Allereerst is een gangbare usd vork ongeveer 72 cm lang dat is echt te kort voor een max, die moet z’n 90 cm worden, Dus eerst die vork maar eens uit elkaar gehaald (toch iets ingewikkelder dan ik dacht in vergelijking met een conventionele vork). Ik zag een ingenieus stelmechaniek zitten voor de demping en die wilde ik wel graag blijven gebruiken. De vorkpoten moesten verlengd worden met ongeveer 18 cm. Dit was voor mij een klusje wat wel te doen leek, je moet misschien wel even weten dat ik cnc draaier ben van beroep. Dat verklaart wel het een en ander natuurlijk. Na 5 verlengbussen gedraaid te hebben had ik eindelijk 2 goeie. Dit klusje was toch iets ingewikkelder dan ik verwacht had. Het stelmechanisme had nogal wat moeite gekost.

Een collega frezer wilde wel wat bijverdienen en heeft toen 2 kroonplaten naar mijn ontwerp gefreesd. De onderste plaat uit 70 mm vliegtuigaluminium en de bovenste uit 35 mm.

Het klem mechanisme heb ik samen met een andere collega ,die veel voor de Harley jongens doet, gefabriceerd. Dit klemmechanisme werkt zonder zaagsnede of inkeping in de kroonplaat, het klemmechanisme zit weggewerkt in de kroonplaat en werkt met een soort exenter. Dit was echt een monnikken werk om alles perfect te laten passen Met toleranties van plus en min 0.01 mm (!) was het wel zaak om alles zeer schoon te monteren en rijkelijk te voorzien van montagepasta.

De “stan” (de as die door het frame zit waar de vork om draait) kon ik uit mijn oude vork persen en overzetten in de nieuwe kroonplaat. Bij mijn nieuwe project heb ik ook deze zelf gefabriceerd van een zeer goede staalsoort (inclusief de uitsparing voor het stuurslot).

Er zijn maxen met een usd-vork met het originele voorwiel erin, ik koos er voor om ook het bijpassende voorwiel van de suzuki er in te zetten daar deze kleiner is en de fiets iets makkelijker de bocht instuurt. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat alles op elkaar past , de remmen ,schijven, spatboard etc.alleen voor de km-telleraandrijving moest ik een speciaal hulpstukje draaien.

De remleidingen werden uiteraard direct vervangen door een mooi RVS setje, geleverd door Erwin van “BikeDesign” uit Delft.Bij hem bestelde ik ook de speciale binnenveren van WP die moesten in een GSXR vork maar met het gewicht van een v-max, Dat is ongeveer 100kg zwaarder! Ik kan iedereen zonder speciaal gereedschap deze klus afraden, voor je het weet beschadig je het dunne aluminium van de vorkpoten.

Mijn eerste rit met de usd vork was een beetje vreemd maar wel lekker ;alles voelde een stuk stabieler aan, al was het wel even wennen aan het kleinere voorwiel dat toch echt lichter stuurde. Na wat proberen met de demping en de hoeveelheid olie in de poten had ik eindelijk de goede balans gevonden en stuurde het geheel perfect. Ik wil nog wel even kwijt dat ik ook meteen de balhoofdlagers en vork-keringen vervangen had zodat ik met een schone lei kon beginnen.

Ik rijd nu bijna 3 jaar met deze vork en het bevalt me prima, op dit moment ben ik bezig om een serie van 4 usd vorken te maken, (van een R1, een YZF750R en van een ZXR 400) deze worden nog vetter dan de vorige nl: 60mm dikke poten.

Met dit verhaal wil ik niet zeggen dat de gewone voorvork van een max niet OK is ,maar er is wel veel aan te verbeteren met relatief kleine ingrepen zoals wp veren erin of een extra stevige brace tussen de poten kom je al een heel eind. Kijk ook eens naar de vooras. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de vork beter veert als de as los wordt gedraaid.
probeer het maar eens als dat zo is moet je de afstand van de kier opmeten en er een vulring tussen doen. Het is mij opgevallen dat ze in de fabriek niet zo nauw kijken of de kroonplaten wel 100% in lijn staan en als de boel scheef staat gaat het wringen en aanlopen.

Veel veilige kilometers, Carlo.

Binnenkant met inwendig spansysteem
Binnenkant met inwendig spansysteem
60mm vork in aanbouw (R1)
Detail “dunne” vork
Meten is weten, gissen is missen

Vergeet niet de balhoofdlagers te vervangen als je een nieuwe vork monteert.

Carlo aan ’t werk. (tellerranden voor Piet van Ballegoie)
Mijn knutselschuur met 2e Max in aanbouw. (nog anderhalf jaar…?)
De rempartij van de Suzuki GSXR750
Detail vork met radiateur-covers gemaakt
van oude aluminium tafelpoten

Plaatjes zeggen meer dan woorden…
.

Hier is de “vette” vork gemonteerd op de max van Tolis uit Delft
En hier zie je De vette voorvork van Carlo De Marchi uit Rotterdam deel II
Het principe van het verdikken en verstevigen d.m.v. 60mm buis om de poten.
De geboorte van een nieuwe kroonplaat op een 3d cnc freesbank.
Is tie vet of is tie vettttttt?
Op speciaal verzoek geleverd met risers. (doppen goud geanodiseerd)
Ondanks de verlenging van de poten blijft het stelmechanisme bereikbaar.
Dit was een standaard afsluitdop ,je ziet nog net een stukje van het oude zeskant.
Gemonteerde verlengbus.
Verbouwde afsluitdop komt in de verlengbus
Zoek de verschillen: links een standaard vork, midden een standaard USD vork welke de basis vormt voor de rechtse FAT-MAX vork.
Detail: strak passende verzonken bouten en beugeltje voor de remleiding.


Een dag na het frezen (nieuwe balhoofdas ook eindelijk klaar)

1.19 K