Beste V-maxvrienden,


Het zomerseizoen is voorbij en dat betekent voor de meeste van ons dat de Vmax weer op stal kan. Wat hebben we genoten en wat hebben we gas gegeven. Gas erop, alles uit de kast, flink er aan sleuren, kan dat nou kwaad? Nee hoor, daar moet ie maar tegen kunnen, is een veel gehoorde uitspraak. Ja hij kan er tegen maar hou je Vmax dan wel in goede conditie. De winter is ideaal om op je gemak eens wat onderdelen te controleren ook al ben je geen techneut.
Voorwiel, achterwiel en balhoofdlagers worden zelden gecontroleerd. Wel de speling maar dat zegt niets over de kwaliteit van de smering. Terwijl de smering de lagers in conditie houdt. Zonder smering ontstaat er een slijtageaanslag.

In de onderste balhoofdplaat hoort een rubber afdichting om de stuurpen droog te houden. Veel Vmaxen zijn dit rubber allang kwijt. Daardoor kan er water in de stuurpen die in het midden een opening heeft. Via deze opening loopt het water op het onderste balhoofdlager. Is het vet op dit lager versleten of niet meer aanwezig dan is roesten van het lager het gevolg. De rest laat zich raden.

Kijk eens achter de keerring van de snelheidopnemer in het voorwiel. Deze keerring is namelijk niet waterdicht en dus kan ook het vet eruit en water erin. Vaak zit hier alleen nog wat opgedroogde modder in.

Hetzelfde geldt voor de voorwiellagers. Haal de keerringen er eens voorzichtig uit en controleer het lager. Steek eens opnieuw wat vet achter de keerringen. Deze lagers kosten weinig maar als ze slecht zijn gaat dat ten koste van de rechtuit stabiliteit.

Voor het achterwiel is het verhaal hetzelfde, alleen zijn de lagers 6 maal duurder. Het naaldlager is erg belangrijk voor de rechtuit stabiliteit en vangt de krachten op bij accelereren en afremmen op de motor. Is het lager slecht dan zal veel van de opgewekte krachten in de cardanklok terechtkomen. Deze is goed van lagers voorzien maar overmatige belasting leidt tot vervanging, en die lager is kostbaar.

Sinds 9 jaar rijd ik Vmax en wist niet hoe het voelt als je achterwiel stopt met draaien en de rest van je motor lekker op snelheid blijft. Nu weet ik het. Ik moet er niet aan denken dat dit in een bocht gebeurd was. Het naaldlager ging stuk door gebrek aan smering. De binnenbus van het lager laste zich letterlijk vast op de wielas en dus blokkeerde het achterwiel. De as is dan niet meer uit de achterbrug te trekken. Dus Jack Donkers, mijn hoop in bange dagen, maar gebeld en die wist raad. Hij heeft de as met een slijptol doorgeslepen en het achterwiel met cardanklok in een keer verwijderd. Vervolgens kun je dan de as via de verkeerde kant verwijderen. Dan begint het feest, nieuwe as, lagers, keringen, achterwiel uitkotteren, bussen draaien en plaatsen, lagers er weer in en vet niet te vergeten. Reken maar op 300 euro herstelwerk. Wat een beetje vet al niet kan voorkomen.

Als je besluit een lager te vervangen tik deze er dan voorzichtig en gelijkmatig uit vanaf de achterzijde van het lager. Gebruik hiervoor een oude stompe schroevendraaier. Oud vet verwijderen gaat uitstekend met wat dieselolie of remmenreiniger. Leg het nieuwe lager met verpakking een dag in de vriezer voordat je deze gaat plaatsen. Tik deze er weer gelijkmatig in met bijvoorbeeld een blokje hout, dus niet rechtstreeks op het lager slaan met een hamer.
Zorg dus dat je het huis waar het lager in past niet beschadigd.

Vergeet niet dat bovenstaande tips goed bedoeld zijn en ik geen monteur ben. Voor deskundig advies raadpleeg de adverteerders in ons clubblad.

Veel succes en smeerplezier,
Ad Leijtens

481