Vanuit de fabriek heeft de Vmax een probleem met het laadsystem. Een draad die van de spanningsregelaar en de accu naar het hoofdzekeringblok loop is aan elkaar gekrompen wat voor laadproblemen kan zorgen als hier corrosie in komt. Een oplossing is deze verbinding te zolderen zodat er weer een optimale verbinding ontstaat. Dit artikel legt uit hoe.
Benodigd gereedschap:
- Moersleutels en schroevendraaier (om voorste zitgedeelte en achterste bobine te verwijderen)
- Soldeerbout en soldeer
- Elektrische tape
- Optioneel – Een multimeter
Voer de volgende stappen uit om het ‘splits’-probleem te corrigeren:
- Verwijder het voorste zitgedeelte van de motorfiets
- OPTIONEEL – Start de motorfiets en meet de spanning over de accu terwijl de fiets loopt. Dit is de laadspanning.
- Verwijder 2 bouten van 10 mm waarmee de achterste spoel vastzit (zie figuur hieronder). U moet enkele van de verschillende elektrische connectoren loskoppelen die de beweging van de achterspoel beperken, zodat u onder het afgeplakte gedeelte van het harnas kunt komen.
4. Volg de draad in de kabelboom om het gebied te lokaliseren waar de elektrische tape moet worden verwijderd. Volg de rode draad van de linker pijl tot het punt van de rechter pijl. Hier zit tape omheen.
5) Verwijder de elektrische tape van het harnas totdat de rode draad en het ‘krimp’-gebied zichtbaar zijn (afbeelding hieronder). Deze connectie zal over tijd corroderen en dus zorgen dat de motor slechter wil laden.
- Soldeer de gekrompen verbinding en zorg ervoor dat er voldoende soldeer in de ‘krimp’ stroomt
- Tape het harnas opnieuw vast met goede elektrische tape
- Sluit alle elektrische connectoren aan die eerder waren losgekoppeld, installeer de achterspoel opnieuw met 2 bouten van 10 mm
- OPTIONEEL – Start de motorfiets en meet de spanning over de accu. Noteer elk verschil met stap 2 hierboven (indien uitgevoerd)
- Installeer het zadel opnieuw en maak een lange rit om te testen 🙂